Balanz4Kidz

Balanz4Kidz

Obesitas en overgewicht bij kinderen is een snel groeiend probleem, zelfs één op de vijf kinderen is te zwaar en heeft daardoor 70% meer kans een dikke volwassene te worden. Uit onderzoek blijkt dat overgewicht niet alleen veroorzaakt wordt door verkeerde eetgewoonten, maar ook doordat veel kinderen te weinig bewegen. Naast lichamelijke gevolgen heeft overgewicht ook negatieve gevolgen voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Om deze kinderen te ondersteunen werken de kinderfysiotherapeuten van FysioCompany Stationsstraat en Fysiotherapie Heusden-Vlijmen-Veen, diëtisten van Voeding adviesbureau De Langstraat, orthopedagogen van Psychologenpraktijk Van de Wiel, turn- en dansvereniging SHJ, gymvereniging Inion en een buurtsportcoach van Stichting de Schroef samen in het programma Balanz4Kidz.

"Balanz4Kidz is een gevarieerd programma waarbij kinderen en hun ouders gaan werken aan een gezondere levensstijl, met daarbij veelal een vermindering in gewicht. In het programma Balanz4Kidz laten we kinderen met overgewicht in het basis- en voortgezet onderwijs het plezier in het bewegen ervaren en maken we ze bewust van het belang en het plezier van goede eetgewoonten. Daarnaast proberen we hen meer zelfvertrouwen te geven", aldus kinderfysiotherapeute Riëtte van Beerendonk. Het programma beslaat een periode van 24 weken.

De bijeenkomsten vinden twee keer in de week plaats na schooltijd, waarbij de frequentie in de loop van de periode afgebouwd wordt. In deze bijeenkomsten worden sport en beweging in groepsverband onder begeleiding van de fysiotherapeut afgewisseld met interactieve bijeenkomsten voor kinderen en/of ouders onder begeleiding van de diëtist of orthopedagoog. Een gediplomeerd trainer van een lokale sportvereniging biedt sport en spellessen aan, zodat de kinderen kennismaken met diverse sporten. De buurtsportcoach zorgt voor continuering van het beweeggedrag door kinderen door te verwijzen naar sportverenigingen in de gemeente Heusden.

Voor informatie kunt u terecht bij buurtsportcoach Debby Beeloo. Voor aanmelden kunt u direct terecht bij kinderfysiotherapeut Riëtte van Beerendonk van FysioCompany Stationsstraat, tel: 0416-375753 of per e-mail of bij kinderfysiotherapeute Ellen Vlugt van Fysiotherpaie Heusden-Vlijmen-Veen, tel: 0416-661234/0416-820256 of per e-mail.

Terug naar het totaaloverzicht kinderen, klik hier.
Terug naar het totaaloverzicht jongeren, klik hier.

doe een gift

word supporter2